Čo po korona-panike?

V záplave nedomyslených likvidačných „opatrení“ a na hrane občianskeho vzdoru sme už pomaly zabudli, že sme tu mali len nedávno iný idiotský nápad Globalizačnej kliky. Symbolicky bola ich vývesným štítom duševne nekompletná Grétka a šíriacemu sa greténizmu sme unikli len vďaka korone! Grétka upadá do zabudnutia, ale ešte nedávno klima-aktivisti demonštrovali pred úradom vlády napriek zákazu zhromažďovania a Polícia sa len prizerala. Nezabúdajme, priatelia, čert a pseudo-aktivisti nikdy nespia!

Ak už ste unavení z absurdít umelo vyvolanej a udržiavanej korona-paniky, skúsme sa zamyslieť, čo nám chystajú po nej.

 

Elektromobily – všetko je inak?

   Všetko je za niečo. S Prírodou sa nedajú robiť jednorazové experimenty, vždy sa to vráti ako bumerang. A keď uvážime, že demokraticky volení politici majú po svojom zvolení relatívne krátku dobu, aby nielen vládli, ale aj zvládli aktuálne problémy, tak je zamiesené na omyly. Príkladom je španielska vláda, ktorá na módnej vlne najskôr fotovoltaickú výrobu elektriny vyvolala a finančne podporovala, aby ju neskôr zrušila ako pridrahú. Byrokrati v Bruseli ani počas korona-paniky neprestávajú s plánom „nulovej uhlíkovej stopy“, čomu má pomáhať masívny prechod na elektromobily. Ale za akú cenu?

 

Ako ďaleko zájdem?

   Pred časom som si náhodou v električke vypočul rozhovor dvoch starších pánov. Ten jeden sa ako dôchodca z dlhej chvíle rozhodol, že využije možnosť lacnej výpožičky elektro-vozítka a urobí si s kamarátmi výlet z Bratislavy do Budmeríc. Z výletu bola ale dráma, lebo na ceste späť nevedeli, kde by našli možnosť dobiť batérie. A to je dnes prvotný problém celej elektro-mobility.

Časopis AutoBild Slovensko upozorňuje, že automobilka Tesla má, predovšetkým v USA, rozvinutú infraštruktúru nabíjacích staníc známych ako Supercharger. Takáto nabíjačka dokáže energiu elektromobilu doplniť v priebehu desiatok minút. V Spojených štátoch ich nájdete na 1 600 miestach, celkovo majú motoristi k dispozícii takmer 14 500 konektorov.

Ani desaťtisíce nabíjacích bodov však vodičom nepomôžu v prípade, že sa ich veľké množstvo stretne na jednom mieste. Presne to zachytáva video Stevena M. Conroya na Youtube. Zaznamenal, ako počas Dňa vďakyvzdania na mieste Madonna Inn v Kalifornii prišlo na nabíjanie viac než 15 automobilov značky Tesla naraz. A každému trvá nabitie desiatky minút, na rozdiel od pár minút u klasických áut. Najväčším nedostatkom elektromobilov v budúcnosti teda v skutočnosti nemusí byť ich cena, či dojazd. Extrémne až bizarné príklady nájdete TU.

 

Elektromobily životu nebezpečné?

   Francúzska poisťovňa AXA zverejnila štatistiky, podľa ktorých luxusné elektromobily majú nehodovosť vyššiu o 40%, ako u porovnateľných áut so spaľovacím motorom. Luxusné elektromobily majú totiž zvyčajne veľký výkon a ich motory sú podstatne živšie. Akcelerácia z 0-100 km/h trvá bežne do 5 sekúnd. Pre mnohých vodičov to je nezvyk, ak sú na ceste nepriaznivé podmienky a oni nedokážu auto udržať na ceste. Elektromobily vo veľkých mestách sú zvýhodnené tým, že jazdia v BUS pruhoch. Na to nie sú ostatní účastníci premávky zvyknutí.

Ďalším fenoménom je ticho, akým sa elektromobil pohybuje. Zažil som to osobne v Číne, ktorá je veľmocou elekromobility. Veď tam predali až 1,256 miliónov áut s pohonom novej generácie, vrátane elektromobilov. Malé skútre sú prakticky všetky na batérie. A to je problém práve večer, keď sa ženú ako tichí zabijaci ulicami a aby ušetrili batériu, radšej ani nesvietia. Byť dnes chodcom vo veľkom čínskom meste je naozaj adrenalínové dobrodružstvo.

   Posledným dôvodom vyššej nehodovosti je, že vodiči sa čoraz častejšie začínajú spoliehať na elektronických pomocníkov, ktorí však ešte stále nie sú bez chýb. Moderné elektromobily sú riadené systémom, ktorý je treba z času na čas vylepšiť. Najhoršou situáciou pre inštaláciu systémovej aktualizácie je jazda na ceste, no práve takýto prípad spôsobil elektrický konkurent Tesly v Číne. Elektrický Nio počas testovacej jazdy ohlásil vodičovi aktualizáciu softvéru a krátko na to vypol všetky svoje funkcie a šoféra uväznil v kabíne.

No a na vrchole pyramídy nových problémov je problém s likvidáciou horiaceho elektromobilu po havárii. Bežnými hasiacimi prostriedkami je to prakticky nemožné. Jediné zatiaľ známe riešenie je vložiť horiaci stroj do kontajnera s vodou. No ale pri hromadnej zrážke hrozí katastrofa. Kde by hasiči nabrali toľko kontajnerov a ako by ich vmanévrovali do zmäti rozbitých áut?

 

Je elektro, aj eko?

   Najväčším paradoxom je, že hlavná príčina zavádzania elekromobility je iluzórna. Čím väčšie batérie elektromobily totiž majú, tým je ich uhlíková stopa väčšia. Problémom nových elektromobilov je, že záťaž výroby batérií je väčšia než prínos fungovania elektromobilu bez lokálnych emisií. Podľa Bloomberg New Energy Finance elektromobil s veľkokapacitnými batériami musí jazdiť roky, aby dohnal záťaž, ktorú spôsobila len výroba samotných batérií.

Hodnotenie pritom vôbec nerieši ekologický dopad ťažby drahých kovov, ktoré sú pre výrobu batérií potrebné, rovnako ako neberie do úvahy presuny komponentov po svete, ani náročnosť recyklácie atď. Ide len o samotnú výrobu batérií a zdroje energií, ktoré sa pri tejto výrobe využívajú.

Navyše podľa nových štúdií naftové motory už vypúšťajú do ovzdušia menej CO2 (a ďalších škodlivín), ako elektromobily! Nový Mercedes triedy C 220d s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 143 kW má emisie tak hlboko pod všetkými limitmi, že si od Green NCAP vyslúžil maximálnu známku takzvaného Indexu čistého vzduchu (Clean Air Index), teda 10. Tú inak dosahujú len elektromobily, ktoré neprodukujú lokálne výfukové emisie (a elektrárenské sa im podľa európskej legislatívy nepochopiteľne nezapočítavajú). Nemecký autoklub ADAC v reálnej prevádzke preveril emisie 13 dieselov s až neuveriteľnými výsledkami. Už spomínaný Mercedes 220d neprodukuje vôbec žiadne oxidy dusíka, podobne ako BMW 520d Touring alebo minimálne ako Opel Astra 1.6D (1mg/km). A naftový Citroën Berlingo sa dostal na hodnotu 7 mg/km.

Po všetkých týchto faktoch sa môžeme vrátiť ku konštatovaniu z úvodu tejto úvahy. Demokraticky volení politici sa zo známych dôvodov uchyľujú k okázalým, ľúbivým a na pohľad efektným, ale krátkodychým riešeniam od mantinelu k mantinelu a neberú do úvahy dlhodobé následky. A tie sa dostavia…

Nový US-patent – mierový biznis plán

08.12.2025

Za dodnes už viac ako dvesto rokov ich agresií, sa americkí kovboji poučili. Vďaka najmä sociálnym sieťam a internetovým správam zistili, že vraždenie domorodcov, ich žien a detí je veľmi, veľmi nepopulárne, hoci oni to vo Washingtone myslia tak dobre. Hlavne pre seba. A aj okupovanie vyhliadnutých území ide do peňazí a nakoniec ich odtiaľ vyženú bosonohí domorodci [...]

Ukrajinská korupcia vďaka tej bruselskej?

01.12.2025

Vďaka vyšetrovaniu na Ukrajine vieme, že tamojšia pandemická korupcia siaha až k Zelenskému a jeho najbližším komplicom. Veď každá vojna vyvolaná americkými svetovládcami je hlavne o kšefte. Ako by si niečo také mohla nechať ujsť korupčná recidivistka Lajnová? Notorická korupčníčka Lajnová Táto bezškrupulózna kreatúra bola namočená do korupčného [...]

Politická samovražda R. Fica?

17.11.2025

Na začiatku svojej politickej kariéry Robert Fico vyhlásil, že si 17. november vlastne ani nevšimol. Veľmi neprezieravé vyhlásenie, keďže 99,99% nositeľov „vodičáku ku kariére“, ako sa vtedy volala stranícka knižka komunistickej strany, malo v tej dobe problém, či ju zahodiť hneď alebo až to prehrmí. On jediný nie? Prešlo 36 rokov a z USA a V. Británie platení [...]

Sydney, strelec

VIDEO: Masaker v Sydney z dronu. Strelec na moste, ľudia ležiaci pod ním

14.12.2025 13:05

Video z dronu zachytáva jedného zo strelcov z austrálskej pláže Bondi Beach na moste a ľudí ležiacich vedľa mosta.

danko

Danko: Pellegrini nás bodol do chrbta. Šéf SNS navrhuje, aby sa prezident volil v parlamente

14.12.2025 12:41

Danko sa v relácii ohradil aj voči tvrdeniam opozície o tom, že bol v parlamente pod vplyvom alkoholu. Vyhlásil, že alkohol nemôže piť.

Zatvoremy oltar Dom sv. Alzbety  23

Stredoveký mechanizmus stále funguje. Košický hlavný oltár po rokoch sprístupnil vzácny adventný cyklus

14.12.2025 11:00

Oltár má viacnásobné využitie počas niekoľkých sviatkov.

austrália bondi streľba sydney

Teror v Sydney: Na najznámejšej austrálskej pláži zastrelili 11 ľudí počas oslavy židovského sviatku

14.12.2025 10:30, aktualizované: 13:20

Jedného z útočníkov zabili, druhý je zadržaný. Na mieste masakra našli aj improvizované výbušné zariadenie.

gumurin

Ako to vidím

Štatistiky blogu

Počet článkov: 750
Celková čítanosť: 6847688x
Priemerná čítanosť článkov: 9130x

Autor blogu

Archív

Odkazy