Superstar a X-faktor – príklady idiotizácie kultúry

Sme svedkami akcelerácie dekadencie tejto verzie civilizácie. Po stáročia si generácie odovzdávali svoje piesne a nasledujúce generácie boli hrdé na toto dedičstvo. Dnes má každá generácia svoju vlastnú hudbu, nezrozumiteľnú tej predošlej a nezaujímavú pre tú nasledujúcu. Tým sa stráca historická kontinuita tejto formy národnej sebaidentifikácie. Národné dedičstvo v súčasnej pôvodnej tvorbe je dokonca potláčané aj v národnej inštitúcii, akou je Slovenský rozhlas, a keď sa proti tomu ozvete, ste vyvrhel celej miestnej manažérskej verchušky, či vlastne top-manažmentu komerčných vyslúžilcov, ktorí prerábajú Slovenský rozhlas na svoj pokrivený komerčný obraz, lebo iný nepoznajú. Bez hanby predávajú naše uši nadnárodným agentúram, ktoré si tu kasírujú za svoje „produkty“. A to si ešte povinne platíme, čo je zneužívanie na druhú!

Obávam sa, že čelíme akémusi temnému trendu tak, ako kedysi Indiáni. Nepomáha morálka, logika, argumenty, vzdor, hrdinský odpor – tento trend nás valcuje, ako prevalcoval svojou hamižnosťou pôvodnú indiánsku kultúru. Vďakabohu ešte za kultúrne rezervácie, ktoré sa vytvorili okolo nášho folklóru a kde funguje spontánna sebaobrana, ako napríklad unikátny program nedávno v bratislavskej Rači nazvaný Huslovica, ktorej duchovným kompasom je originálna ľudovka Banda.

Paralelne, a bez povšimnutia oficiálnej hudobnej kritiky (ktorá vlastne od pádu komunistickej vlády neexistuje!) je vedľajším efektom toho valcujúceho trendu prekvapujúca infantilizácia popovej hudby. Jačavé fanúšičky pubertálneho veku zažili už Beatles (a boli šokovaní, keď zistili, že v tom jačaní vlastne nemá zmysel hrať naozaj, stačí pustiť reproduktory, vlniť sa do rytmu a otvárať rybacie ústa), ale dnes je to už bežný jav. Na Justina Biebera chodia dievčatká od 7 do 15 rokov. Ale aj na slovenskú Kristínu! Ako na jej nedávnom bratislavskom koncerte – hala je vypredaná jačiacimi dievčatkami a dospelí sú tu len ako sprievod. Pochopiteľne to musí byť šok pre každého hudobného tvorcu s vyššími ambíciami. Ale pozornosti dospelejších sa málokto dočká…

A ak chcete zničiť pôvodnú kultúru, odveďte do slepej uličky jej mladé talenty. To je príklad televíziou šírených Superstar a X-faktor-u. To nie sú súťaže, ale reality show! Tu nejde o to nájsť skutočný talent, ktorý by obohatil našu hudobnú scénu. Tu ide o zisk producentskej firmy, ktorá tieto reality show produkuje ako dobre zapletené vianočky na sterilný globálny konzum. Aj s presným scenárom, čo bude hrať ktorý porotca. Kto bude ten láskavý a kto zlý! Preto oceňujem Mekyho Žbirku, že sa na niečo také nedal a naopak Habera je ukážka speváka, ktorý takto neslávne skončil – ako herec-amatér vo fraške, ktorá sa hrá na výber talentov. Habera dobrovoľne na seba zobral úlohu, ktorú majú niektorí nie hráči, ale borci-bijci v americkom hokeji, kde je bitka na ľade povinnou súčasťou „zábavy“! Hokej ako reality show? Tak prečo nie takzvané talentové súťaže! V skutočnosti je to zneužitie nadšenia mladých talentovaných ľudí, ktorí si vôbec neuvedomujú, že budú touto reality využití, vyžmýkaní a po zhasnutí kamier odhodení, ako nepotrební a otravní. Jedného takéhoto show-talenta som stretol v akomsi zastrčenom hotelíku v Čechách, spamätáva sa tam z tej slávy ako obyčajný čašník. A do spevu mu nie je! Súťaže hudobných talentov sme poznali u nás už desaťročia a naozaj pomohli tým najlepším naštartovať hudobnú kariéru. Ale to boli súťaže, kde prichádzali s vlastnou tvorbou alebo sa čoskoro dostali do rúk profesionálov, ktorí im urobili tvorivé zázemie. Kde by boli Gott, či Vondráčková bez svojich dvorných skladateľov a textárov? Kde by bola celá veľká vlna slovenskej populárnej hudby od 60-tych rokov bez textárov, ako boli a sú Peteraj, Zeman, Filan, či Jožko Urban? Ale práve o toto v tzv. formátoch (tak sa volajú relácie na kľúč predávané paušálne od Grónska po Saharu ako hypertrofovaný apendix, komerčný nádor vytláčajúci zvyšky miestnej kultúry na okraj televíznych obrazoviek) vôbec nejde. Súťažiaci (za nevyhnutného jačania, ktoré mimochodom v štúdiách trénujú a dokonca vyberajú do obrazu len tých, ktorí sú ochotní jačať, smiať sa, či tlieskať na pokyn asistenta réžie) sú v úlohe cvičených opičiek, ktoré skáču cez rôzne prekážky cudzích piesní a žánrov a za svoje výkony potom počúvajú scenárom vopred odporúčané odpovede. Keď počúvam tie chválospevy, je mi ich ľúto. Netušia, aké kruté to bude, až falošná ilúzia tej hry na slávu pominie a oni vyjdú z televízneho štúdia do reality, kde nie sú podplatení porotcovia, ani publikum. Áno, naplňuje sa Warholovské proroctvo, že každý si raz užije svojich päť minút slávy. Ale za akú cenu?

Elánisti (ešte závan originality zo zlatých zlých časov) kedysi spievali o sídliskovom Indiánovi. Prorocké verše (lebo vtedy sa texty piesní dali vydávať ako verše, viď niekoľko zbierok básni Kamila Peteraja!), ktoré dnes napĺňa v tichosti už spomínaná Banda, oživujúca náš folklór, ktorý ako nefalšovaný príklad našej národnej kultúry oceňujú aj v zahraničí. Chvalabohu, že sa nedali dokopy kvôli nejakej talentovej reality show!

Netanjahu ako Hitler, Gaza ako Varšava zrovnaná hitlerovcami so zemou

08.09.2025

História sa opakuje. Ale že sa nejaký Netanjahu 80 rokov po skončení II svetovej vojny dopracuje na verného nasledovníka vražedných praktík Hitlera? Turecký prezident Erdogan to povedal jasne: „Zábery z Gazy sú brutálnejšie a neľudskejšie ako tie z nacistických táborov.“ Turecko tiež jediné zakázalo izraelským lietadlám využívať ich vzdušný priestor a lodiam [...]

Únosy detí na Ukrajine? Ako funguje „double standard“. . .

03.06.2023

Na Západe je známy aj výraz „double standard“, kedy určité kritériá sú na jedných aplikované, na iných nie. A dobre vedia, čo to znamená. Vo Vietname Američania najskôr barbarským bombardovaním civilných cieľov narobili tisíce sirôt a potom ich asi 3 300 odviezli z Vietnamu, z čoho boli aj súdy s podozrením na ÚNOS! Ale nikomu nenapadlo vydať kvôli tomu na [...]

Náckovia na Slovensku?

02.06.2023

História sa opakuje. Zvlášť, keď jej niekto pomôže. Mnoho príslušníkov SS utieklo po II. svetovej vojne z Európy za výdatnej pomoci ilegálnej siete Odessa, ako o tom píše Frederick Forsyth v knihe „Spis Odessa“ a významnou prestupnou stanicou bol aj Vatikán! Viacerí sa usadili v USA a Kanade, kde nie je dodnes nacizmus považovaný za zločinnú ideológiu (??!). [...]

koláž, fotky, mReportér

Jeden z najväčších hradov v Európe, ale aj na svete, máme na Slovensku. Skrýva neuveriteľne obrovské opevnenie

20.09.2025 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

Geert Wilders

Holandský parlament hlasoval za zákaz hnutia Antifa

19.09.2025 23:04

Navrhovatelia argumentujú, že Trump vo štvrtok označil hnutie Antifa za teroristickú organizáciu.

Peter Pellegrini

Pellegrini odcestuje v sobotu do USA, vystúpi aj na pôde OSN

19.09.2025 22:02, aktualizované: 22:52

Na programe má aj viacero bilaterálnych rokovaní a stretnutie s krajanmi.

Su-27 / Bojová stíhačka /

Ruské stíhačky narušili bezpečnú zónu poľskej plošiny v Balte, tvrdí Varšava

19.09.2025 19:45, aktualizované: 22:54

Ťažobná firma o incidente vyrozumela poľské ozbrojené sily a ďalšie bezpečnostné zložky.

gumurin

Ako to vidím

Štatistiky blogu

Počet článkov: 733
Celková čítanosť: 6729931x
Priemerná čítanosť článkov: 9181x

Autor blogu

Archív

Odkazy